نکات ایمنی درباره ی دودکش موتورخانه:

دودکش ها انواع مختلفی دارند و یکی از انواع مختلف دودکش، دودکش موتورخانه می باشد. به دودکش های موتورخانه دودکش صنعتی نیز گفته می شود. در ساخت انواع دودکش های موتورخانه نهایت دقت را به کار می برند تا دودکشی با کیفیت و ایمنی و از نظر اندازه دقیق تولید کنند. دودکش های موتورخانه تنها از چند ورق  فلزی ساده ساخته نشده است بلکه در ساخت آن به اندازه و جنس و ایمنی آن دقت بسیاری شده است. جنسی که از آن دودکش موتورخانه تولید می ‌شود معمولاً ورق فولادی سیاه است که چون در آن روی و سرب وجود دارد توسط رنگ پوشانده می شود تا این عناصر سمی در تماس با حرارت وارد بخار نشوند و از این نظر آلایندگی کمتر شود. در ساخت دودکش موتورخانه به این نکته دقت می ‌کنند که این دودکش تحمل دمای بالایی را داشته باشد در غیر این صورت هنگام خارج کردن هوای گرم ممکن است ذوب شود. اساس کار دودکش بر مبنای اختلاف فشار می باشد به این صورت که دود از جایی که فشار بیشتری وجود دارد به جایی که فشار کمتر وجود دارد منتقل می شود. هنگام نصب دودکش موتورخانه باید نکات ایمنی را رعایت کرد معمولاً ارتفاع دودکش یک متر بالاتر از سطح موتورخانه است و اندازه قطر آن دقیقا برابر با دهانه دودکش است.

اگر دودکش از نظر قطری بزرگتر یا کوچکتر باشد باعث می شود که هوای آلوده به خوبی خارج نشود و باعث آلودگی موتورخانه و مریض شدن کارکنان شود. از آنجایی که از این نوع دودکش در صنعت استفاده می شود دودی را که خارج می کند ممکن است دارای انواع بخارات سمی و مسموم کننده باشد. برای جلوگیری از آسیب رساندن به سایر کارکنان بهتر است که مرتفع ترین سازه در اطراف دودکش را در نظر گرفت، سپس دودکش را حداقل دو متر بالاتر از آن ارتفاع قرار داد در این صورت آلودگی به ساختمان های مجاور نمی ‌رسد.

سایر نکات ایمنی در مورد دودکش موتورخانه:

اگر دمای دودکش بیش از حد داغ شود نشان می دهد که یک جای کار می لنگد! در واقع اتلاف انرژی صورت می گیرد و این اتلاف انرژی باعث گرم شدن دودکش می شود. در هنگام نصب دودکش نباید از زانو یا لوله u  شکل استفاده کرد بلکه باید یک شیب کم را در نظر گرفت ودودکش به صورت عمودی قرار بگیرد. در مکان هایی که افزایش حرارت صورت می گیرد نباید از ورق های گالوانیزه استفاده شود همان طور که می دانید این ورقه ها دارای پوشش قلع هستند که در تماس با حرارت می تواند ذوب شود و باعث مسمومیت شود. اگر طول دودکش موتورخانه خیلی زیاد باشد از یک جایی به بعد دودکش سرد می‌ شود و نمی ‌تواند دود را خارج کند در این صورت باید با کارشناسان مشورت کرد. تا راه حل مناسب برای این مشکل پیدا شود. توجه داشته باشید که اگر قطر دودکش کم باشد سرعت دود زیاد می شود و سر و صدا ایجاد می کند و اگر دودکش بیش از اندازه بزرگ باشد سرعت دود کم می شود و دود کش نمی تواند به خوبی عمل کند. پس در نصب دودکش مناسب حتماً با مهندسان مشورت کنید تا بعدا با مشکل روبرو نشوید و هزینه اضافی پرداخت نکنید. برای اجرای شوت نخاله از طریق لینک اقدام نمایید. 

همچنین به این نکته توجه کنید که سطح داخلی دودکش ها باید کاملاً صاف و صیقلی و دور از هر نوع برآمدگی و فرورفتگی باشد. در هنگام نصب دودکش دقت کنید که داخل آن نباید هیچ گونه مصالح ساختمانی یا چیزی از قبیل لانه پرنده وجود داشته باشد. برای این که در هنگام بارندگی باران وارد دودکش نشود از کلاهک h در انتهای دودکش موتورخانه استفاده می کنند. به این نکته توجه کنید که بخارات صنعتی ممکن است بسیار داغ باشند برای همین سطح داخلی دودکش باید با مخلوطی از سیمان و پنبه نسوز کاملا پوشانده شود تا ظهر نگردد.

 

آدرس : تهران خیابان دماوند بالاتر از سه راه تهرانپارس خیابان سازمان آب خیابان ۵ شیدایی کوچه توانگری شمالی پلاک ۱۱

کدپستی : ۱۶۵۸۹۵۷۳۸۱

ایمیل  :  nakhostin@yahoo.com

شماره تماس :02177964087 , 02177335083   

فکس 02177148025

 

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 807
نمایش همه
علاقه مندی ها ()